Coaching

Onze filosofie

Vijf levensgebieden ...

Gezondheid


 Gezondheid is het belangrijkste thema in je leven.

Invloed
Gezondheid is van invloed op alle andere levensthema’s; dit merk je vooral wanneer je gezondheid niet optimaal is. Niet gezond zijn heeft invloed op je leven en ook op je emoties en gevoelens.

Emoties en gevoelens
Emoties en gevoelens vertellen je dat je naar jezelf moet kijken; naar de manier waarop je voor jezelf zorgt (bijvoorbeeld voor wat betreft voeding, beweging en je gedrag). Je lichaam of geest geeft aan dat er iets niet goed gaat. Over welke grens ga jij steeds heen? Wat kun je of wil je niet zien? Is het tijd om de bescherming van je lichaam die jou belemmert, los te laten? Ben je zover dat je anders over een situatie kan denken?

Stress
Geestelijke pijn zet zich om in lichamelijke pijn; het zit vast; het stroomt niet meer. Wanneer je kijkt naar jezelf en de patronen die vaak voorkomen, zal je ontdekken dat daar een belemmering zit. Je hebt hulp nodig om die belemmering op te heffen, omdat je er zelf niet bij kunt komen. Je lichaam zal er alles aan doen om je te beschermen.

Technieken zijn waardevol om te leren en te gebruiken, maar wanneer het gevoel niet goed is dan worden de technieken niet goed uitgevoerd

Luisteren
Lichamelijke pijn ervaar je wanneer je niets met je geestelijke pijn doet. Het uit zich dan in lichamelijk ongemak, zodat je er op gewezen wordt om even tijd voor jezelf te nemen. Luisteren naar je lichaam is heel belangrijk, maar dat hebben we niet geleerd.

Als we niet naar ons lichaam luisteren, geeft ons lichaam ons andere signalen. Kleine waarschuwingen zoals bijvoorbeeld het hebben van een verstuiking, je futloos voelen of hoofdpijn of spierpijn hebben, zijn vaak aanwijzingen dat je naar je lichaam moet luisteren Negeer je dit, dan kan het zich uiten in langdurigere klachten.

Protesteren
Herkennen, erkennen en accepteren zijn belangrijk bij het ervaren van emoties en gevoelens; wanneer je dit onderdrukt gaan ze protesteren. Ze zijn er, dus geef het maar toe. Negatieve emoties en gevoelens mogen er vaak niet zijn; we duwen ze van ons af door te denken. Maar ze zijn er wel degelijk. Hierdoor ontstaat een innerlijk gevecht: negatief en positief. Een strijd om erkenning.

Depressie is veeleer geen ziekte, maar de situatie van een gezond mens in een vastgelopen toestand...

Click to Tweet

Relaties


 Een relatie heb je eerst met jezelf en dan met anderen.

Jouw relatie met jezelf
Je hebt om te beginnen een relatie met jezelf. Het gaat er in de eerste plaats om wat jij denkt, doet en ervaart. Ook je gewoontes -wat je hebt geleerd en hoe je denkt- hebben alles te maken met de relatie die jij met jezelf hebt. De communicatie die jij in je hoofd voert, hangt nauw samen met emoties en gevoelens die jij hebt ervaren. Voor een betere communicatie met jezelf is het van belang dat je ook naar je emoties en gevoelens kijkt.

Invloed
Door inzichten & begrip en door open te staan voor andere gedachten kun je op een andere manier met jezelf communiceren. Hoe jij communiceert heeft te maken met de gebeurtenissen die je hebt ervaren en hoe je hiermee bent omgegaan. Als kind had je niet de (levens)ervaring die je nu hebt, als kind reageerde je anders dan nu je volwassen bent. Je hebt een anker in je lichaam gezet om je te beschermen tegen pijn. Het lichaam houdt niet van pijn.

Je relatie met anderen
Hoe jij communiceert met anderen, kan alleen vanuit jouw gedachten. Hoe je erop reageert heeft weer te maken met je emoties en gevoelens. De ervaring die jij hebt is uniek, dit heeft niemand anders zo ervaren. Hoe jij over iets denkt en hoe deze gedachte ontstaan is, is niet hetzelfde als hoe iemand anders denkt. We hebben woorden om duidelijkheid te scheppen in wat we van elkaar willen. Woorden kunnen voor jou een hele andere betekenis hebben dan voor een ander. Hier zijn voor iedereen andere emoties en gevoelens aangekoppeld. Met de CanDo Methode™, worden de emoties en gevoelens zichtbaar gemaakt.

Invalshoeken
Niet alleen emoties en gevoelens hebben invloed op de communicatie; we hebben ook nog verschillende invalshoeken. Je kunt denken op verschillende manieren: bijvoorbeeld: in beelden (visueel), met gevoel (kinesthetisch) of hetgeen wat je gelezen /gezien hebt, wil eerst nog hardop zeggen (auditief). En dan heb je ook nog allerlei communicatiestijlen: http://www.confront.nl/artikelen/onderwerpen/communicatiestijlen/

Emoties en gevoelens hebben altijd invloed op wat je doet en hoe je iets doet.

Financiën


Je financiën hebben direct invloed op je leefwijze.

Dat betekent o.a. het volgende:

  • jij met je administratie omgaat
  • jij je zaken regelt
  • jij je uitgaven regelt
  • jij je investeringen doet

Werk / carrière  / missie


Wat we doen beïnvloedt onze leefwijze.

Je gevoel
Emoties en gevoelens worden vaak niet getoond op het werk. Het werk is er en wordt gedaan door mensen & mensen kunnen hun emoties en gevoelens niet uitschakelen. Beredeneren en ontkennen, niet willen voelen, komt voort uit wilskracht. Wilskracht kost energie, want je bent in strijd met jezelf. Je kunt niet zijn wie je bent of je mag niet zijn wie je bent. Dit houd je niet lang vol.

Onrust
Het druist tegen je natuur in. Je doet niet wat je het liefste doet; je gaat niet zingend naar je werk of doet je werk niet met veel liefde en plezier. De onrust in jou heeft effect op je werk. Dit kun je veranderen, want er is een (onbewuste) drijfveer om dit werk wél te blijven doen, een anker.

Het verschil
Je werkt voor jezelf en je doet wat je het liefste doet: je gaat zingend aan het werk; je stapt energiek uit je bed om de dag te beginnen. Dit is het helemaal voor jou, maar steeds kom je wat tegen waar je maar niet doorheen komt, wat is dat toch, een anker?

Time Management


Is niet alleen een management term, het beïnvloedt je leefwijze.

Tijdsindeling
De tijd gaat door. Of je nu iets negeert of steeds maar uitstelt, op het laatst komt het toch weer op je bord. Als je iets onplezierigs uitstelt, ben je in strijd met jezelf, met je gevoelens. Je komt het overal weer tegen. Elke keer moet je er weer aan denken; op de meest onmogelijke momenten wordt je er aan herinnerd.

Uitstellen
Moe word je ervan..! Het is gemakkelijker gezegd dan gedaan. Op de een of andere manier kom je er steeds onderuit en schuif je het weer voor je uit. Er is weer een dag voorbij en het is nog steeds niet gedaan, je blijft het uitstellen. Wat denk je? Zijn er emoties en gevoelens bij betrokken die je ergens aan herinneren; aan iets wat je niet leuk vond? Een anker?

Ergernis
Je kunt er net zolang mee doorgaan totdat je schoon genoeg hebt van je eigen gedrag. Je begint je aan jezelf te ergeren en de omgeving helpt je een handje mee. Zijn zij het ook zat? Ze zijn zich er waarschijnlijk helemaal niet van bewust, maar omdat jij zo duidelijk vastzit en er genoeg van hebt, kan het zijn dat je alles daarop betrekt. Elk woord of iedere zin die jij anders interpreteert, slaat natuurlijk op jouw situatie. Wat gebeurt er? Barst de bom of ga je hulp vragen?

Regelen
Neem het voorbeeld van de vakantie: je hebt vrij vanaf dag 1. Maar je bent nog in de ‘flow’ van je werk. Je moet nog dingen regelen; de administratie nog even afronden voordat je op vakantie kunt. Je wilt nog even de puntjes op de i zetten; dan is het allemaal afgehandeld.

Moeten
Kortom: je vakantie is begonnen, maar het besef is nog niet. In je hoofd ben je nog druk met van alles. Er spelen verschillende emoties en gevoelens, waarom je niet gelijk kan schakelen, jouw aan /uit knop werkt vertragend. Vooral wanneer er pijn achter zit. Bij het uitstellen heb je vaak een niet leuke associatie met de vorm, of het doen. De vorm betreft dat wat er moet gebeuren en het doen roept een reactie op van vroeger. Vroeger kon je het best omdat je altijd dingen moest doen; nu heb je weerstand omdat je juist iets móet doen. (terwijl je het stiekem toch wel leuk vindt om te doen), maar het is dat moeten waardoor je het uitstelt.

Concreet voorbeeld

In het verleden coachte ik mensen met uiteenlopende klachten. een concreet voorbeeld van zo'n klacht is burn-out.

Burn-out

Wanneer je een verschil hebt met je gevoel en je denken dan kan daar een burn-out uit ontstaan.

Stress wordt ervaren wanneer er langdurig een innerlijk conflict is waarbij je bepaalde gevoelens negeert.
Het gevoel wordt niet erkend en daarna neemt je lichaam de taak over.
Je lichaam vertelt je dat je niet luistert wat zich manifesteert in de vorm van een burn-out.

Gevolgen
Stress in welke vorm dan ook (trauma, schok) heeft veel impact en kan veranderen in chronische klachten. Onder andere: chronische pijn, depressie, angststoornissen, post- traumatische stress, fibromyalgie en diverse andere klachten. Je zult begrijpen en duidelijk krijgen hoe je hersenen en je lichaam samenwerken en waarom je van alles hebt geprobeerd zonder resultaat.

Resultaat
Cliënten hebben op diverse manieren hulp ontvangen, maar aan het eind had dit niet het effect (3e burn-out, opmerkingen waar je niets mee kan; bijvoorbeeld wees blij met je verdriet) waarop ze gehoopt hadden. CanDoCoaching biedt resultaat! Bel voor een afspraak, zodat het proces niet langer en onnodig voort duurt.

Het lichaam is een mooi systeem dat ons helpt beschermen tegen datgene wat we niet willen of durven erkennen. Het is een systeem van vechten of vluchten: dit systeem vormt een bescherming.
Totdat de emmer vol is, zal er toch naar geluisterd moeten worden. We komen vast te zitten en dit uit zich in lichamelijke en geestelijke klachten. Deze klachten ontstaan door een gevoel van onzekerheid.

Burn-out op de werkvloer

  • van onzekerheid naar meer zelfvertrouwen
  • van chaos naar planning en orde
  • van moe naar energiek
  • van druk zijn naar ontspanning
  • van miscommunicatie naar topcommunicatie
  • van frustratie naar beter teamwerk

Medewerker heeft een burn-out

  • intensieve begeleiding thuis bij de medewerker/ster
  • gezin telt mee
  • het begrijpen van het waarom
  • wandelen en gesprekken voeren
  • bekennen en erkennen van emoties
  • van onzekerheid naar meer zelfvertrouwen

Je partner met burn-out

Opeens zit je partner thuis, geveld door een burn-out! 

Eigenlijk had je het al een beetje verwacht, maar dat het zo erg zou zijn dat wist je niet. Wat kan je doen? Hoe krijg je haar/hem uit deze staat van zijn?

Eigenlijk had je het al een beetje verwacht, maar dat het zo erg zou zijn dat wist je niet. Wat kan je doen? Hoe krijg je haar/hem uit deze staat van ‘zijn’? Onmacht, machteloosheid, je wilt het over nemen, je wilt er voor je partner zijn. Je wilt helpen, maar je kunt niets doen.
Je weet het even niet, want de enige die dit moet doen, de enige die hier verandering in kan brengen is de persoon die een burn-out heeft. Maar hij/zij kan het niet opbrengen om actie te ondernemen. Grote vermoeidheid houdt haar /hem in de ellende van: “het even niet meer weten”.

  • Stress, burn-out, overspannen.
  • Ziek thuis, effect op het hele gezin.
  • Laag zelfbeeld, twijfel.
  • Innerlijke conflicten, geen zelfvertrouwen.

Het gevoel van de persoon met een burn-out.

Iemand met een burn-out is zo moe dat één stap zetten al te veel is, hij of zij kan geen oplossingen bedenken. Wat voorheen normaal was, waar je niet bij stilstaat om er überhaupt over na te denken, lijkt dan een hele grote stap te zijn.

Hij / zij is alleen maar bezig met het moment en het gevoel.

Download pdf bestand: 10 tips om je partner met een burn-out zo goed mogelijk te ondersteunen.  (klik de button)

Help je partner

Download hier: pdf bestand 10 tips om je partner zo goed mogelijk te ondersteunen wanneer hij of zij een burn-out heeft.