Irritatie, Durf Jij Het Te Bekennen?

Irritatie proces

Het is tijd om de Irritatie onder de loep te nemen.

Irritatie. Vaak heb je niet eens in de gaten dat iets je ergert, maar tocht sluipt dat gevoel van ergernis, irritatie in je. Soms voel je de irritatie in je opkomen. De momenten van irritatie of ergernis komen misschien steeds vaker voor. Nog voordat die irritatie verandert in boosheid, frustratie of zelfs woede.

Je herinnert je de uitbarsting nog wel, maar niet de aanleiding. Het gevoel dat de uitbarsting oproept, overheerst je gevoel van irritatie. De weg naar de uitbarsting is heel lang; er zit je al langer iets dwars. Je hebt het nooit uitgesproken. Of je hebt geprobeerd het te zeggen, maar het kwam niet aan. Je was niet duidelijk genoeg voor de ander.

We denken meer dan we zeggen. Dit heeft weer invloed op hoe we iets zeggen.

Wat jij denkt, weet de ander niet.
Hoe gaat het bij jou?

Welke emoties spelen er wanneer je geïrriteerd bent? Is het bij een bepaald persoon? Wat is het precies waarover je geïrriteerd bent?

Schrijf eens op wat je precies voelt. Neem hier de tijd voor.

Is het een zin die wordt uitgesproken, de toon waarop iets gezegd wordt of de lichaamshouding die de ander heeft wanneer deze iets tegen je zegt?

Roept het onderwerp waarover je praat, de irritatie bij je op?

Hoe reageer je wanneer je geïrriteerd bent? Besef dat irritatie voortkomt uit een gevoel bij jou.
– Ben je eerder geïrriteerd wanneer je  moe bent;
– een slechte nacht hebt gehad;
– veel werk hebt liggen  of veel te doen hebt;
– hoofdpijn hebt;
– zin in eten hebt of nog geen koffie hebt gedronken?
Deze, maar ook andere, redenen kunnen je irritatie beïnvloeden. Irritatie kan leiden tot frustratie, tot boosheid of tot een woede-uitbarsting. Wanneer jij weet hoe de kleine dingen tot een berg worden, kun je veranderen. Als je dat inzicht hebt gekregen, kun je leren om anders met je gevoel van irritatie om te gaan. Je mag best zeggen, dat het nu even niet uitkomt of dat je er later op terugkomt. Zo krijg je even de tijd om te voelen wat de ergernis met je doet en wat je ermee wilt.

Geen nee durven zeggen, heeft te maken met het gevoel van vertrouwen in jezelf, in wat jij wilt en hoe jij het graag zou willen. Door aan te geven dat je er later op terug komt, betekent dat je respect hebt voor jezelf, omdat je het op dat moment nog niet weet. Als je iets nieuws koopt, denk je hier ook over na voordat je de uiteindelijke beslissing neemt. Waarom dan niet even een stap terugdoen en nadenken over de bij jou opgeroepen irritatie en hoe daarmee om te gaan?

Ik raak eerder geïrriteerd wanneer ik geen energie heb. Bijvoorbeeld door dingen die voor mij het leven gemakkelijker maken, maar waarvan ik niet weet hoe ik ze voor elkaar moet krijgen. Dus ook het wel of geen hulp vragen aan iemand die wel weet hoe iets werkt, kan heel wat irritatie voorkomen of wegnemen. Zodra je de irritatie bij jezelf voelt opkomen, kun je jezelf afvragen wie jou zou kunnen helpen?
Hoe denk jij over irritatie? Kun jij duidelijk maken wat jou irriteert?

Laat een bericht achter en vertel me wat je ervan vindt.

Over

Maak bewust een keuze, laat je gevoel spreken! Wil je veranderen? Zoek de rode draad.

Reageer 0 reacties