12 tips anders doen!

Margje van der Lei

Werken met deze 12 tips, dan krijg je meer gedaan.

Willen we niet allemaal SMART werken in plaats van HARD werken?

Laat je gedachten eens gaan, hoe jij werkt?

  1. Met van alles bezig zijn. (multi-tasken).
    Wanneer je met van alles bezig bent, heb jij dan een gevoel van DIT HEB IK AF
    aan het eind van de dag?  Stel een timer/spreek met je zelf af om 1 uur met 1 ding
    bezig te zijn. Je focus en je inspiratie blijft bij het onderwerp. Elke keer wanneer
    je wordt afgeleid, heeft je hersenen 25 minuten de tijd nodig om weer te zijn waar
    je was. Hoe vaak word jij afgeleid?
  2. Maak een lijst.
    Schrijf op wat in je gedachten komt, maak een mind map, zo onthoud je je ideeën.
    Hoeveel ideeën komen langs en je denkt dat is een leuk idee, zou ik me in moeten
    verdiepen. Je schrijft het niet op, dan denk je wat was het ook al weer. Pak een
    notitieschrift, leg het naast je pc, dateer het, noteer HET gelijk evt met aanvulling.
    Dat is genoeg. Je gedachten komen wel weer terug wanneer je het leest, en ga
    verder met waar je mee bezig was. Anders komt het niet af.
  3. Open 2 of 3 keer je mail, en sluit tussen door af met de X.
    Hoe vaak controleer of kijk je even vlug wat voor berichten zijn er binnen
    gekomen. BOEM  weer 1 uur verder, waar was je ook al weer mee bezig.
    Wat had ik ook al weer in mijn gedachten met dit? Weet je nog 25 minuten
    om weer terug te komen waar je aan was begonnen?
    Wanneer je je mail leest handel alleen in 3 opties.
    a. verwijder na gelezen (in de prullebak)
    b. snelle reactie (binnen 5 minuten)
    c. dit later doen (naar vakje agenda plaatsen, deze dag, deze week, deze maand)
    je kunt ook tabs maken in je mail box met:
    Directe aandacht / erg belangrijk,
    Direkte aandacht / minder belangrijk
    Aandacht / Ideeën
    Aandacht / leuk om te weten
  4. Andere houding.
    Vergeet niet om pauze te houden, na anderhalf uur is het goed om van houding te
    veranderen voor 10 minuten. Doe iets lichamelijks, wandelen, opruimen, yoga,
    taichi, onkruid wieden…
  5. Zet alles uit, wat geluid geeft dat niet constant is.
    Muziekje op de achtergrond is constant. Skype, Messenger, twitter, FaceBook,
    doet alles er aan om je aandacht te krijgen. Andere dingen die je aandacht
    trekken is, You got mail, sms. De telefoon kan op het antwoordapparaat.
  6. Stel je eigen prioriteiten!
    Wat is het meest belangrijk wat je vandaag moet doen. Begin hiermee! Wat kan
    wachten tot morgen, zet het voor morgen in je agenda! Volgende week! Deze
    maand! Wat nu moet doe je nu, wanneer je energie top is. Maak dat het top is,
    je hebt er zin in.
    6.A
    Voor je aan de slag gaat neem even de tijd, om te voelen hoe
    het is als je het al klaar hebt! Dit geeft je energie, actie, en tempo! Uitstel
    heeft geen kans, want je weet hoe  het voelt wanneer het af is.
    Ben je halverwege, neem 5 minuten en denk dan weer hoe het voelt wanneer je het
    af hebt!! Heb je al een glimlach op je gezicht, denk je al wanneer je de laatste
    handeling doet, en YES, whaw, zo snel en correct en energiek heb je nog nooit
    een project afgemaakt. Gefeliciteerd.
  7. Wanneer je vroeg begint.
    Je hebt meer tijd in je dag voor je gevoel, je gevoel zegt dit gaat lekker want
    dit heb ik al weer af. Je werkt aan je gevoel van succesvol zijn, omdat je
    vroeg bent en je hebt al vele dingen gedaan. Omdat het zo vroeg is en omdat je
    al zoveel hebt gedaan, doe je nog meer omdat het zo lekker gaat! Het waarom is
    heel belangrijk, Het waarom houd je in je tempo, in je flow, in je ritme, in je
    energie.
  8. Werkruimte, ruimte creëert ruimte!
    Hierdoor heb je minder afleiding,  meer focus.
  9. Kijk wanneer jij productief bent.
    Wanneer jij s ’morgens het creatiefste bent, maak voor s ’middags afspraken.
    Wanneer jij s ’middags het creatiefste bent, maak dan voor s ’ochtends afspraken.
    Zodat je niet met je eigen creativiteit, je productiviteit in de weg zit.
  10. Wanneer je een project af hebt.
    Feliciteer je zelf, geef je zelf een uurtje of langer de tijd om hier van te genieten!
    Vieren is heel belangrijk, weet je nog het gevoel voor dat je er mee begon.
    Om dit steeds weer te herhalen, weet je hersenen, wat je voelt als je
    iets afhebt. Dit wordt dan een patroon, het blijde gevoel. Hier ga je iedere
    keer weer voor. Hierdoor voel je je succesvol. Dit geeft je de waardering aan
    je zelf, dat je waarde hecht aan jou gevoel. Het patroon wat je vormt, en het
    werk wat je doet en de afsluiting die je je zelf geeft. Komt steeds weer terug,
    hierdoor maak je dat je het elke keer steeds leuker vind om iets te beginnen en
    om iets af te maken.
  11. Maak je agenda voor de volgende dag.
    Noteer de punten wat je zeker wilt doen, zet er een tijd achter in hoeveel tijd
    dat je het wilt doen. Deel de tijd in voor 6 uren, in je agenda, voor de volgende
    dag. Houd 2 uren vrij voor dringende zaken, mails, opruimen.
  12. Kijk naar je ideeën lijstje.
    Wat heb je vandaag opgeschreven, maak een begin om een idee uit te werken.
    Het kan de rest van de avond nog na sudderen en kneden, plooien zodat het
    de volgende dag meer duidelijkheid heeft. Wel of niet mee doorgaan.
Heb jij nog meer ideeën om  je klus te klaren? Wil je het ook delen met anderen, laat het ons weten.

Over

Maak bewust een keuze, laat je gevoel spreken! Wil je veranderen? Zoek de rode draad.

Reageer 0 reacties