Je partner met burn-out.

Opeens zit je partner thuis, geveld door een burn-out!

Eigenlijk had je het al een beetje verwacht, maar dat het zo erg zou zijn dat wist je niet. Wat kan je doen? Hoe krijg je haar/hem uit deze staat van zijn?

Mijn partner heeft een burn-out

Eigenlijk had je het al een beetje verwacht, maar dat het zo erg zou zijn dat wist je niet. Wat kan je doen? Hoe krijg je haar/hem uit deze staat van ‘zijn’? Onmacht, machteloosheid, je wilt het over nemen, je wilt er voor je partner zijn. Je wilt helpen, maar je kunt niets doen.
Je weet het even niet, want de enige die dit moet doen, de enige die hier verandering in kan brengen is de persoon die een burn-out heeft. Maar hij/zij kan het niet opbrengen om actie te ondernemen. Grote vermoeidheid houdt haar /hem in de ellende van: “het even niet meer weten”.

  • Stress, burn-out, overspannen.
  • Ziek thuis, effect op het hele gezin.
  • Laag zelfbeeld, twijfel.
  • Innerlijke conflicten, geen zelfvertrouwen.

Het gevoel van de persoon met een burn-out.

Iemand met een burn-out is zo moe dat één stap zetten al te veel is, hij of zij kan geen oplossingen bedenken. Wat voorheen normaal was, waar je niet bij stilstaat om er überhaupt over na te denken, lijkt dan een hele grote stap te zijn.

10 tips om burn-out partner te ondersteunen

Hij/zij is alleen maar bezig met het moment en het gevoel.

Download pdf bestand: 10 tips om je partner met een burn-out zo goed mogelijk te ondersteunen.  (klik de button)

Een lijst waar je niet aan denkt maar heel veel energie kost wanneer je in een burn-out zit.

CanDoCoaching heeft een specifieke methode om je te helpen, zodat jij:

  • Vanuit rust het proces van je partner kan doorstaan
  • Goede en weloverwogen beslissingen kunt nemen.
  • Delegeren wat gedelegeerd kan worden.
  • Je kinderen kunt opvangen met de vragen die ze hebben.
  • Meer begrip krijgt voor je partner en jij je niet meer zo machteloos voelt.

CanDoCoaching begeleidt je in het proces:

  • Een gesprek met jou als partner, voor beter begrip van het proces en om er voor te zorgen dat de omgeving rust uitstraalt.
  • Een gesprek met diegene die in een burn-out situatie zit.
  • Een gesprek met de kinderen, zodat zij ook begrip krijgen en duidelijkheid krijgen in de situatie, zich kunnen uiten, zorgen kunnen bespreken enz.
  • Vervolg: 5 afspraken bij de cliënt thuis, op zoek naar de rode draad, luisterend oor, structuur terugvinden, meditatie begeleiding.
  • Vervolg: 10 afspraken om de begeleiding naar het ‘normale leven’ weer ontspannen en vanuit zelfvertrouwen aan te kunnen.
.

Wat kunt je verwachten na het traject:

  • Een persoon met zelfvertrouwen
  • Iemand die weer in haar of zijn eigen kracht staat
  • Een persoon die heerlijk kan slapen

  • Iemand die zelf weer beslissingen kan nemen

  • Iemand die weer gelukkig met zichzelf is

  • Iemand die weer blijdschap laat zien

  • Iemand die weer kan lachen

  • Een persoon die weer samen dingen met je doet

  • Een persoon die weer belangstelling heeft voor de dingen om zich heen

  • Iemand die weer inspiratie heeft
  • Iemand die zijn/haar eigen mening durft te uiten

  • Iemand die zijn/haar eigen mening durft te uiten

  • Iemand die zegt dat zij of hij er even over na wil denken

  • Iemand die weet dat hij of zij belangrijk is

  • Iemand die zijn eigenwaarde voorop stelt

Waarom zou ik als partner ook een sessie doen?

Als partner wordt je op de feiten gedrukt dat er iets gebeurd is waar je geen invloed op hebt, je staat machteloos. Het vergt veel van je geduld om ondersteuning te bieden en begrip te hebben wat beiden nodig is deze situatie. Door de sessie verkrijg je meer inzichten in het ontstaan van een burn-out en tevens geeft het je meer rust om het proces van je partner te ondersteunen. Vanuit een ander inzicht hoe situaties als deze ontstaan kan er beter vanuit rust mee om worden gegaan.

Hoe krijg je nu ergens begrip voor, terwijl je eigenlijk niet weet hoe en waarom het gebeurt? Door het zelf te ondervinden, begrijpen hoe en waarom zoiets kan gebeuren. Hoe het lichaam werkt op de geest en wat de geest doet met het lichaam. Nu kun je denken: “ik heb geen therapie nodig, mijn partner is ziek, ik niet”.

Als partner geeft het je een machteloos gevoel. Het is onbegrijpelijk waarom iemand zo doet, zo is op dat moment.

  • Je partner weet het even niet meer.
  • Alles komt op jou neer.
  • Jij bent degene die ‘alles’ even moet weten.
  • Je zit met je handen in het haar.
  • Jij komt tot het besef dat je nu voor alles verantwoordelijk bent.
  • Je beseft dat je nu overal alleen voor staat

WAT KAN JE DOEN?

Als partner kun je door een sessie begrijpen hoe het proces is ontstaan. Het is gemakkelijk om aan de zijlijn te zeggen dat je het begrijpt, maar doe je dat echt? Daarvoor is een sessie of gesprek over een proces belangrijk.

Als iemand in zo’n staat van vermoeidheid is, heeft dat veel effect op je relatie met je kinderen, op de relatie met je familie en vrienden, met je collega’s enz. Je voelt je machteloos, hulpeloos. Alle goede bedoelingen hebben een averechtse werking.

Dat wil je beslist voorkomen. Bel voor een afspraak

Neem de leiding:

Het is belangrijk dat je de leiding neemt (je partner kan dat op dit moment niet!). Regel wat geregeld moet worden (tijdelijk noodplan) en zorg ervoor dat jij iemand hebt waarmee je de situatie kunt bespreken, van wie je deskundig advies krijgt, waarmee je een plan van aanpak maakt.

  • Zorg ervoor dat je vanuit rust je partner kunt ondersteunen.
  • Blijf in je zelf vertrouwen, vertrouw er op dat je de situatie onder controle hebt.
  • Blijf in het hier en nu en ga relaxed om met de situaties die zich voordoen.

Hieronder heb je de mogelijkheid om diverse lijsten te downloaden die je behulpzaam kunnen zijn. Waar je allemaal rekening mee moet houden.

Meld je aan voor een ervaringssessie bij CanDoCoaching, zodat jij er over kan vertellen en jij vanuit rust je partner kan ondersteunen.

Vertrouwen
Jij bent de enige die je partner nog kan vertrouwen, want hij/zij weet dat hij/zij het niet meer goed kan beoordelen. Je laat zien dat jij het beste met je partner voor hebt door uit te zoeken wat het beste bij je partner past. Boek een sessie, een gesprek met Margje van der Lei van CanDoCoaching,

zodat jij weet dat je partner de beste steun krijgt, om hierdoor meer energie te krijgen.

Je eigen ervaring.
Het helpt jou om er te zijn voor je partner en /of jullie kinderen. Jullie gaan er samen voor, je doet dit samen omdat alles effect op elkaar heeft.

10 tips om burn-out partner te ondersteunen

Download hier: voor meer informatie waarom je als partner zelf een sessie zou doen. (onder constructie)
Download hier:
waarom het voor kinderen belangrijk is dat ze bij het proces betrokken worden. (onder constructie)
Download hier: pdf bestand 10 tips om je partner zo goed mogelijk te ondersteunen.(klik de button)

Wat kan CanDoCoaching betekenen.

Ont-zorgen.

Dat wordt geregeld, ik zorg er voor!

Mogelijkheden:

  • Heb je geen oppas? Niemand die op je kinderen kan passen tijdens de sessies?
  • Wil je graag dat iemand door je huis gaat om even het stof te verwijderen? Daar waar jij niet aan toekomt, maar wat toch ook nodig is om te doen. Bedden verschonen, de was doen, toilet/douche op orde houden.
  • Ook voor jou geldt: het zijn de kleine dingen die het doen, waar jij even niet aan denkt en die dan toch gebeuren.
  • We komen met z’n tweeën, is dat niet fijn? Laat het maar aan ons over, even wat meer lucht voor jou.
  • We maken ook een overzicht van dingen die aandacht nodig hebben, waar je zo even niet aan denkt.
  • We maken een weekmenu voor je: met recepten, boodschappenlijst. Gemakkelijk om te maken.
  • Administratie even op orde maken; rekeningen betalen, tips geven, omdenken, samen met een financieel adviseur zaken doornemen.

Help je partner, hij/zij heeft jou nodig om actie te ondernemen!

Bel of mail met Margje van CanDoCoaching voor een kennismakingsgesprek.
Telefoonnummer: 0512 522 7880512 522 788
E-mail: info@candocoaching.nl