Bouwen aan je zelfvertrouwen!

Hoe zou het voor je zijn wanneer  je actie onderneemt en niet blijft twijfelen. Bouwen aan je zelfvertrouwen helpt je.

Wat als je vaker het gevoel hebt  van ‘zo ook weer gedaan!’.  Trots zou je zijn op jezelf met de actie die je hebt genomen.

Je kunt het vergelijken met examenvrees; dat gevoel van de kriebels en twijfel is heel erg aanwezig. Maar is dat niet zo met elke beslissing die je neemt? Elke keer heb je weer een soort examenvrees, wanneer je moet solliciteren of je wilt graag een relatie. Maar ook met je financiën kun je de mist gaan met je uitgaven, je bent dan ‘gezakt voor je examen’.

De kern
Wat is nu de kern van de vrees op allerlei gebieden, dat is zelfvertrouwen.

Wanneer je jezelf volledig vertrouwt dan heb jij je best gedaan, meer kun je op dat moment niet doen. Dat voelt veel beter dan wanneer je in de twijfel zit. Het is oké om niet alles meteen perfect te doen of kunnen, dan is er blijkbaar iets wat je nog moet leren. Jij en je denken kunnen de oplossing hiervoor niet vinden in jezelf.

Hulp
Je hebt altijd anderen nodig om je vooruit te helpen. Dat wat je nu weet bevat jouw antwoord niet want anders had je dat wel geweten. Zoek verder tot jij je antwoord hebt gevonden. Alleen zo kun je je verdere stappen verbeteren. Of het nu een sollicitatie, een relatie of je financiën zijn of zelfs je gezondheid, er is altijd iets wat je nog niet weet.

Blijf niet in jezelf zoeken voor jouw oplossingen.

Je kent vast wel de quote van Albert Einstein.
Insanity: doing the same thing over and over again and expecting different results.
Dat wil zeggen: Je kunt een probleem niet oplossen met de denkwijze die het heeft veroorzaakt.
Wanneer je geen of weinig zelfvertrouwen hebt is dat ontstaan in je denkwijze.
Door deze denkwijze kun je de oplossing niet vinden.

Wat te doen

Wanneer jij meer wilt zal je de stap moeten zetten om hier gesprekken over te voeren zodat je tot een oplossing komt. Ook zou je deze oefening kunnen doen, maar wel samen met een ander die serieus genoeg is om je te helpen zonder te oordelen.
1.) Noteer wat je logische (heb je geleerd op school, je stappen die je moet zetten om het te bereiken)  gedachten zijn om iets op te lossen waar je geen zelfvertrouwen bij hebt.
2.) Noteer wat je gedachten tegen je zeggen, deze zijn negatief want het houdt je tegen.
3.) Noteer je gevoelens, schrijf 4 negatieve gevoelens  op die je voelt.
4.) Noteer dan 4 positieve gevoelens die je aanzetten tot actie.
5.) Doe stap 3 en 4 nog een keer, dan heb je aan beide kanten 25 gevoelens.

Hierdoor weet jij wat jouw onzekerheid veroorzaakt, het is niet alleen dat gevoel, er zijn meerdere gevoelens bij betrokken! Net als wanneer je examen doet, het is niet alleen het woord vrees er zijn meerdere gevoelens bij betrokken.

Wil jij je zelfvertrouwen verhogen, meld je dan aan voor de workshop op 26 juni 2013.
Ik heb méér zelfvertrouwen!

Twijfel is het voorportaal waar alle mensen doorheen moeten voor ze de tempel van wijsheid kunnen betreden.
Charles Caleb Colton